Szkolenia Gastro-Hotel

Patroni









 

GKlogo mini

 

gk24 mini








Savoir-vivre to:

- wiedzieć jak żyć w otaczającej nas rzeczywistości, wśród ludzi o bardzo zróżnicowanych poglądach, percepcji myślowej, statusie społecznym i różnych temperamentach.
- znajomość obyczajów i form towarzyskich, znajomość reguł grzecznościowych, umiejętność postępowania w życiu i radzenie sobie w różnych trudnych sytuacjach.
- stosowanie podstawowych form grzecznościowych, reguły pierwszeństwa a także poprawna komunikacja i zachowania w pracy, na ulicy, w towarzystwie na przyjęciu itd. To również wskazówki jak prowadzić rozmowy telefoniczne, różne sposoby mówienia, stosowny ubiór do okoliczności, zachowania przy stole i wiele innych, dzięki którym będziemy postrzegani jako człowiek „z klasą”.

Savoir – vivre w hotelarstwie i gastronomii, to znajomość zasad postępowania wobec gości i ich stosowanie, tak aby gość chciał do nas wrócić. Oto najważniejsze z nich: Reaguj na życzenia gościa stale i bez wahania.
Stosuj przemyślany system działań a nie pusty uśmiech czy standardowe formuły.
Nie wystarczą sformułowania „proszę bardzo”; „życzę miłego dnia”; „czy smakowało?”.
Mniej przyrzekaj, więcej dawaj – spełnij to co obiecałeś a nawet więcej Prośbę, życzenie gościa staraj się spełnić, gdy tylko to możliwe – nawet jeżeli nie należy to do twoich obowiązków.
Za właściwe obsłużenie i zadowolenie gościa odpowiada każdy pracownik zakładu.
Nie myśl w kategoriach – to zadanie innego kolegi lub działu.
Zachęcaj gościa do dzielenia się uwagami na temat jakości świadczeń i wykorzystuj je do poprawy funkcjonowania zakładu. Bądź zawsze miły i gościnny, okazuj gościom szacunek nawet jeżeli uważasz, że na niego nie zasługują.

Wiele reguł savoir – vivre dotyczy codziennych sytuacji, w tym zachowań przy stole. Ich nieprzestrzeganie razi szczególnie i może popsuć zamierzony efekt spotkania biznesowego lub towarzyskiego.
Dobry gospodarz przyjęcia powinien poinformować swych gości jakie potrawy przygotował. Pozwala to każdemu na takie porcjowanie by spróbować wszystkiego nie przejadając się. Nakładamy tyle ile zjemy.
W złym tonie jest pozostawianie niedokończonej porcji na talerzu.

Czego nie powinno się robić przy stole?
- nie rozmawiamy z pełnymi ustami, - nie siorbiemy, mlaskamy, bekamy, - nie dmuchamy na kęs lub do filiżanki by ostudzić,
- nie wkładamy noża do ust, -nie wycieramy talerza kromką chleba czyszcząc go np.z sosu ( dopuszczalne tylko w ścisłym gronie rodzinnym), -nie poprawiamy makijażu, fryzury, podpieramy ręką głowy, -nie czyścimy resztek pokarmu między zębami. Jeśli mamy katar odchodzimy od stołu by wydmuchać nos w chusteczkę.

Stołowe zasadzki:
- nie kraje się pieczywa podanego do przekąsek czy takich dań jak bigos, flaki – łamie się w ręku,
- masło z maselniczki nabiera się ekstra nożem, nie własnym, pieczywo smaruje się na talerzyku, nie na dłoni,
- talerza bądź filiżanki nie przechyla się do siebie, lecz od siebie,
- ziemniaki nie znoszą noża (wyjątek ziemniaki w” mundurkach”, nie rozgniata się ziemniaków na talerzu widelcem celem zrobienia sobie „puree”,
-spaghetti konsumuje się przy pomocy wyłącznie widelca lub łyżki i widelca
–łyżkę kładzie się po lewej stronie talerza a widelec po prawej stronie,
- ryby: nóż podaje się wyłącznie do wędzonego łososia i śledzia, do ryb nieodfiletowanych podajemy nóż do ryby w kształcie wydłużonej łopatki.

Warunek sukcesu zawodowego i towarzyskiego

Czy rozmawiamy przy stole? Należy jednak pamiętać, że towarzystwo zgromadzone przy stole podczas przyjęcia, bez względu na jego charakter, liczy raczej na zabawę, na miłe spędzenie czasu aniżeli na rozstrzyganie skomplikowanych problemów.
Uprawianie polemiki dla niej samej, żeby popisać się własną retoryką jest groźne. Istnieje zasada mówiąca, że próba przekonania kogoś jest prawie zawsze skazana na niepowodzenie. Niepodobna w jednej rozmowie zmienić ludzkich poglądów. Rozmowa dotykająca wielu wątków ma tę ogromną zaletę, że umożliwia branie w niej udziału każdego z biesiadników przy stole. Uczone dysputy mogą onieśmielać i z góry część towarzystwa wyłączają. Nie należy w rozmowie popisywać się swoją erudycją, używać terminów obcych lub fachowych, które nie wszyscy rozumieją. Nie trzeba się poddawać emocjom, co zdarza się szczególnie wtedy, gdy zebrani reprezentują kontrastujące ze sobą poglądy polityczne a także światopoglądowe. Wskazane jest zachowanie pewnego dystansu wobec omawianych spraw. Do tematów, które powinny być wykluczone z rozmów towarzyskich, należą przede wszystkim: - rozmowy o chorobach, - o zarobkach i wydatkach, -rozmowy o kłopotach osobistych, - opowieści o sobie, -sprawy zawodowe i biznes, -plotkarstwo. Prowadzimy konwersacje tak by innych dopuścić do głosu. Do dobrego tonu należy niepalenie przy stole. Alkohol spożywamy tylko w umiarkowanych ilościach, najlepiej dobre wino dobrane do menu.

To niektóre najważniejsze elementy zachowań przy stole. Trzeba pamiętać, ze nie należy przejmować się drobnymi potknięciami. Nic się nie stanie, jeżeli któraś z zasad zwyczaju obowiązująca przy stole zostanie naruszona. Najlepiej udać, że się tego nie zauważyło, a jeżeli sprawa jest nie do ukrycia, zbyć ją żartem. Najważniejsza jest atmosfera przyjęcia – nastrój odprężenia, pogody, spokoju i humoru. Spośród rzeczy składających się na udane przyjęcie do najważniejszych należy uśmiech.

To tylko niewielka cząstka zasad savoir- vivre, których stosowanie jest jednym z warunków osiągnięcia sukcesów zawodowych i towarzyskich oraz naszego dobrego samopoczucia. Pełniejszą wiedzę na ten temat można uzyskać w trakcie szkoleń na Targach Gastro Hotel, na które zapraszam...

Teresa Kucharska

Współpracujemy z:

culinary com pl www poradnikrestauratora com pl  gk24 pl Targi

nadmorze pl hotwpol Targi

e-konferencje pl targi gastronomiczne targi hotelarskie targi hotelarskietargi turystyczne

turystyka24h pl papaja pl targowestoiska info Targi