Szkolenia Gastro-Hotel

Patroni









 

GKlogo mini

 

gk24 mini







Rynek Win w Polsce


i Zmiany na Przestrzeni Ostatnich Lat


Wino to zjawisko, które przyciąga ludzi, otwierając butelkę nigdy nie możemy być pewni czy nas zaskoczy bogactwem aromatu, czy zawiedzie bezbarwną osobowością. To żywy twór którego jakość zależy od wielu czynników. Ciągle ewoluuje w butelce zmierzając ku doskonałości, by potem odejść w niebyt. Szacuje się, że w Polsce mamy około pięciuset winnic zajmujących się produkcją wina, o średniej powierzchni uprawy około 1 ha. Prawo dyskryminowało małych producentów. Niekorzystne przepisy zmieniono dopiero w roku 2010 upodabniając je do unijnych.

Polak wypija średnio około 3-4 litrów wina rocznie. W roku 2010 w stosunku do roku 2009 wielkość spożycia wina gronowego wzrosła o około 4,0%. Wynik osiągnięty jest poniżej założonych planów. Przyczyniły się do tego fatalna polityka cenowa na polskim rynku alkoholi, brak prawdziwej kultury picia wina i jego wysokie ceny, oraz niskie ceny alkoholi mocnych. Spożycie win białych, różowych i czerwonych kształtuje się następującobiałe ok. 30%, różowe ok. 10%, czerwone ok. 60% W okresie letnim zdecydowanie wzrasta spożycie win białych i różowych. W sklepach specjalistycznych obserwujemy tendencję wzrostu sprzedaży win do 30 zł za butelkę, a nawet droższych. Coraz więcej klientów odwiedzających naszą fi rmę szuka konkretnych win z danej apelacji, z konkretnego szczepu, albo od konkretnego producenta. Jest to wynik częstych podróży rodaków po świecie, uczestnictwo w degustacjach w kraju i za granicą u producentów win. Wielu klientów bierze udział w kursach i szkoleniach winiarskich organizowanych przez wyspecjalizowane firmy.

Przeprowadziliśmy ankietę wśród klientów naszych specjalistycznych sklepów winiarskich, z której płyną następujące wnioski:

Spośród klientów dokonujących zakupu wina – 60 % stanowią kobiety, mężczyźni natomiast dokonują w większości zakupów w asortymencie alkoholi mocnych( Brandy, Whisky, Cognac, alkohole czyste klasy Premium). Klientami dokonującymi zakupu wina jest przewaga osób młodych (26% w wieku 20-30 lat), brak klientów w wieku podeszłym, co tłumaczyć można brakiem kultury picia wina wśród tego sektora wiekowego w naszym kraju, można przypuszczać, iż spożycie wina będzie wzrastać wśród przyszłego młodego pokolenia Polaków. Najczęściej wino na polskich stołach spotkać można podczas specjalnych okazji. Wino, jako produkt luksusowy spożywany jest w chwili wolnej, przy specjalnych okazjach. Co do preferencji smakowych najczęściej kupowanym winem jest wino półwytrawne, następnie wytrawne, półsłodkie i słodkie. Dla większości klientów bardzo istotnym przy zakupie wina jest jego pochodzenie i fachowa pomoc sprzedawcy, dlatego też stawiamy na jakość obsługi i stale podnosimy swoje kwalifikacje.

W okresie letnim, od maja do końca sierpnia 2005 roku na podstawie umowy pomiędzy naszą fi rmą TOP WINA ŚWIATA, a Uniwersytetem w Bordeaux przebywali z nami Nicolas Carreau student tej uczelni, uczący się na kierunku: Handel Międzynarodowy Winem i Wyrobami Spirytusowymi, oraz Karolina Kaliszewska studiująca na Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy na specjalizacji Agronomia i Agrobiznes. Nicolas obecnie mocno jest zaangażowany w rodzinny interes winiarski w pięknej winnicy Chateau L’Escadre, Chateau Les Petits Arnauds w apelacji Cotes de Blaye będącej własnością rodziny Carrau od 1832 roku. Jego rodzina od siedmiu pokoleń zajmuje się produkcją win, a w ich posiadaniu znajdują się trzy winnice w Bordeaux.

Mamy nowe zapytanie o odbyciu staży w tym roku, przez studenta Międzynarodowego Handlu Zagranicznego i na Uniwersytecie w Avignon we Francji. Okazuje się, iż mocno rozwijający się polski rynek wina jest bardzo interesujący również dla Francuzów. Pijmy dobre wina by nie przegapić najlepszego dla nich czasu. O tym, że wino, pite oczywiście z umiarem, korzystnie wpływa na organizm człowieka wiedzieli już starożytni i chociaż dziś w zaciszu swych gabinetów lekarze namiętnie polecają swym, szczególnie starszym pacjentom, tak zwany „zestaw kardiologiczny”, czyli dobry koniak lub kieliszek czerwonego wina do posiłku, to poza nimi raczej starają się o tym nie wspominać.

Andrzej Bielankiewicz

Współpracujemy z:

culinary com pl www poradnikrestauratora com pl  gk24 pl Targi

nadmorze pl hotwpol Targi

e-konferencje pl targi gastronomiczne targi hotelarskie targi hotelarskietargi turystyczne

turystyka24h pl papaja pl targowestoiska info Targi