Szkolenia Gastro-Hotel

Patroni









 

GKlogo mini

 

gk24 mini







COACHING MENADŻERSKI


Przekazywanie pracownikowi

informacji zwrotnej



Pamiętaj, że jako menadżer nie zawsze dajesz swoim podwładnym to czego oni potrzebują.
Nie chodzi tu wbrew pozorom o wynagrodzenie, czy premię, ale o jasne i czytelne wyznaczanie z pracownikiem jego celów. Po wykonaniu przez pracownika zadania (zrealizowanie celu), należy przekazać mu informację zwrotną.
Model informacji zwrotnej o której piszemy jest bardzo skuteczny, pod warunkiem, że zastosujesz poniżej opisane zasady jego stosowania.

1. Zanim zaczniesz rozmawiać z pracownikiem:
• zastanów się, jakie błędy popełniasz w zarządzaniu ludźmi, które mogą być wynikiem zaniedbań z Twojej strony.
• zastanów się jakiej komunikacji oczekują Twoi przełożeni i Twoi podwładni.
• zapytaj ich o to, czego od Ciebie oczekują.

2. Początek rozmowy z pracownikiem:
• poinformuj pracownika dlaczego chcesz z nim rozmawiać, jeżeli chodzi o udzielenie mu informacji zwrotnej na temat postępów w jego pracy.
• rozmawiaj najpierw na jeden temat, a potem po wyczerpaniu tematu zaczynaj kolejny.
• nie poruszaj wiele wątków podczas jednej rozmowy (jest to czasochłonne i nieefektywne).
• jeżeli jesteś niezadowolony z pracy swojego podwładnego – zawsze używaj formy „JA” – czyli ja uważam, że… zamiast formy „TY”, czyli znowu tego nie zrobiłeś.
• opisuj fakty, jakie miały miejsce a nie opinie innych o pracowniku czy też twoje podejrzenia.
• weź pod uwagę to, że pracownikowi mogły przeszkodzić w wykonaniu zadania inne czynniki, o których nie wiedziałeś. Dopóki pracownika o te czynniki nie zapytasz, nie będziesz wiedział co się stało.
• nie buduj wizji swojego podwładnego, która nie jest realna i stawia przed nie zadania, które nie jest w stanie wykonać.
• nie nakręcaj się negatywnie i z góry nie skazuj pracownika na porażkę, nawet, jeżeli wcześniej się mu nie udało.
• nie dawaj pracownikowi „ryby” – czyli gotowego rozwiązania tylko „wędkę” – niech sam znajdzie w Twojej obecności rozwiązanie, które będzie ekologiczne dla niego, ciebie i całego zespołu.
• zbytnio nie „pochylaj się” nad pracownikiem, gdyż wtedy pracownik wpadnie w tzw. „próżniactwo społeczne”, czyli stwierdzi: nie muszę zbytnio się wysilać i wymyślać, bo i tak szef mi wszystko powie.
• podążaj cały czas w komunikacji za pracownikiem – wtedy sam podwładny w Twojej obecności znajdzie rozwiązanie (podczas przekazywania mu informacji zwrotnych)
• bądź sam samodzielny i dawaj samodzielność swoim podwładnym.
• nie krytykuj pracownika, tylko przekazuj mu informację zwrotną odnośnie jego zachowania lub zaniechania zgodnie z poniżej opisanym schematem.
• zadawaj pracownikowi pytania otwarte, stosuj parafrazę i odzwierciedlanie
• pogłębiaj pytania i dopytuj o więcej szczegółów.

3. Przekazywanie informacji zwrotnej metodą od pierwszych
C- FRUKO - P

Cel spotkania
Na początek spotkania poinformuj pracownika o jego celu. Zapytaj pracownika jakie cele chce osiągnąć w Waszej firmie. Powiedz pracownikowi na czym Ci zależy (np. na relacjach z pracownikiem, na pracowniku, na kontaktach z klientem, na rozwoju firmy itp.) Zapytaj pracownika co dla niego jest ważne?
Fakty
Opisz pracownikowi co się wydarzyło, co zrobił dobrze, a co zrobił źle, czego być może zaniechał. Zapytaj pracownika, jak Twoim zdaniem to zdarzenie wyglądało?
Rzeczywistość – stan faktyczny
Zapytaj pracownika wg jego wiedzy jaki jest stan faktyczny np.: na jakim etapie działań jesteś dzisiaj? , co masz, a czego Ci brakuje?
- co chciałbyś zmienić?
Uczucia
Powiedz pracownikowi jak się z tym faktem czujesz, opowiedz mu o Twoich emocjach i odczuciach. Zapytaj pracownika jak o się czuje z tym co zrobił lub czego zaniechał.
Konsekwencje
Najpierw zapytaj pracownika jakie konsekwencje wywołało lub mogło wywołać jego zachowanie lub zaniechanie działania dla Waszej firmy, klienta i samego pracownika. Jeżeli pracownik nie wymieni wszystkich konsekwencji, podziękuj mu za te, które wymienił i podsumuj jego wypowiedź:
Oczekiwania / potrzeby
Powiedz pracownikowi w związku z zaistniałą sytuacją jakie masz wobec niego oczekiwania. Następnie zapytaj pracownika: Czego potrzebujesz w związku z zaistniałą sytuacją i kto może mu pomóc?
Propozycje działania ze strony pracownika
Zapytaj pracownika, jak jego zdaniem można następnym razem rozwiązać tą sytuację.
Po odpowiedzi pracownika podsumuj to co wypracował i przekaż mu Twoją wersję rozwiązania sytuacji w oparciu o rozwiązanie pracownika.

4. Pamiętaj, że pochwały należy udzielać publicznie, natomiast informacji zwrotnej korygującej zawsze należy udzielać pracownikowi w cztery oczy.

Mirosław Kot
Coach, trener
Ekspert z zakresu
Prawa Pracy, HR i ZZL
www.deatrening.pl

Damian Wilpert
Trener w dziedzinie technik sprzedaży i wystąpień
publicznych, akredytowany dziennikarz sportowy
www.deaszkolenia.pl

Zapraszamy na szkolenie podczas targów Gastro-Hotel w Karpaczu,
ul. Gimnazjalna 6a (przy Liceum): „Metody budowania zespołu - coaching
zespołowy” we wtorek 22 października oraz w środę 23 października.
Szczegóły w programie oraz na stronie www.gastro-hotel.pl


 

Współpracujemy z:

culinary com pl www poradnikrestauratora com pl  gk24 pl Targi

nadmorze pl hotwpol Targi

e-konferencje pl targi gastronomiczne targi hotelarskie targi hotelarskietargi turystyczne

turystyka24h pl papaja pl targowestoiska info Targi